TÀssÀ aluksi muutamia kuvia ja fiiliksiÀ Suomen Palloliiton A- ja B-tason koulutusryhmistÀ EerikkilÀn urheiluopistolta vuosien varrelta.

Performance Coach PROŸ -systeemini idea ja ensiaskeleet tuli testattua siellÀ perinpohjaisesti vuosina 2016-2019

Voin paljastaa yhden valmennuskoulutuksen salaisuuden


Muutin fyysisen valmennuksen koulutustavan tÀysin!

Aiemmin koulutuksissa katsottiin demoja, istuttiin luennoilla ja vedettiin lopuksi harjoite demoryhmĂ€lle. Me pÀÀtimme tehdĂ€ asiat toisin – ja se muutti kaiken.

Jo heti koulutuksen alussa valmentajat pÀÀsivÀt itse huomaamaan kehonsa suurimmat puutteet neljÀssÀ jalkapallolle ominaisessa liikkeessÀ.
NÀin he astuivat sisÀÀn siihen samaan maailmaan, johon Performance Coach PROŸ vie jokaisen pelaajan, valmentajan ja fysiikkakoutsin, joka haluaa aidosti kehittyÀ lisÀÀ.

Työskentelimme 1–4 hengen pienryhmissĂ€ 30 minuutin jaksoissa, jolloin jokainen sai yksilöllistĂ€ aikaa ja tarkkaa palautetta.
Emme pÀÀstĂ€neet valmentajia helpolla – vaan screenasimme kehot huolella, liike liikkeeltĂ€.
Juuri nÀistÀ heidÀn omista havainnoistaan ja oivalluksistaan syntyi todellinen muutos - ja nopeasti!

Kun valmentajat ensin huomasivat haasteet, oppivat korjaamaan jo hieman omaa liikettÀÀn. pystyivÀt he tÀmÀn jÀlkeen opettamaan saman kurssikaverilleen.
Liitetaito ja sen opettaminen vahvistui silmissÀ.

Palaute valmentajilta ympÀri Suomen oli innostunutta ja vahvisti, ettÀ olimme oikealla tiellÀ.

Viikonlopun mittaisen koulutuksen lÀpikÀyneet 106 suomalaista valmentajaa antoivat palauttekyselyssÀ keskiarvon 4,11 / 5


Yleisin innostunut kommentti ja kysymys oli:

“Miten vien tĂ€mĂ€n joukkueeseeni?”

Palloliiton koulutukset toimivat rakentamani systeemin testausalustana.
Tuolloin ei ollut vielĂ€ antaa valmentajille konkreettista työkalua tai systeemiĂ€ mukaan, sillĂ€ koulutusten ideana ei ollut tehdĂ€ heistĂ€ joukkueidensa fysiikkavalmentajia – vaan lisĂ€tĂ€ valmentajien ymmĂ€rrystĂ€ fyysisestĂ€ valmennuksesta suhteessa lajisuoristusten taustalla olevaan liiketaidon puutteisiin ja auttaa heitĂ€ tekemÀÀn parempia valintoja, kun joukkueisiin tai seuroihin valitaan fyysisen valmennuksen osaajia.

 LisÀÀ osaamistasi nyt!

Ilmoittaudu maksuttomaan koulutuswebinaarin (Arvo 99€)

KEHITYSTARINANI AMMATTIVALMENTAJANA

Olen yksilövalmentaja ja ammattivalmentaja Tomi Viitanen, ja nykyisen osaamiseni ydin on fyysisen harjoittelun taidon opettaminen sekÀ huippu-urheilijoiden kehon tasapainottaminen ja monesti hukatun tehon esiin kaivaminen ja ulosmittaaminen kauden aikana.

NÀin ei kuitenkaan aina ole ollut. Koulutustaustani on vahva, mutta siitÀ puuttui pitkÀÀn muutama perustavanlaatuinen elementti ja painotus. Vasta fyysisen harjoittelun taidon opettamisen syvÀllinen ymmÀrtÀminen ja sen kÀytÀnnön soveltamisen kehittÀminen avasivat silmÀni!

Huomasin, ettĂ€ samat puutteet nĂ€kyvĂ€t lĂ€hes kaikissa valmentajissa ja fysiikkavalmentajissa valmennuskentĂ€llĂ€ – ja erityisesti joukkuelajiympĂ€ristössĂ€. Joskus syynĂ€ on resurssien ja ajan puute, joskus liian suuri mÀÀrĂ€ pelaajia, jotta asialle kukaan ehtisi tehdĂ€ mitÀÀn. Myös koulutuksellisia puutteita löytyy kentĂ€ltĂ€ edelleen liikaa, ja vaikka joillakin tĂ€mĂ€ osaaminen olisikin hallussa, sitĂ€ ei useinkaan ole rakennettu sellaiseksi systeemiksi, jota suurempi joukko voisi hyödyntÀÀ tulosten saavuttamiseksi.

Vuonna 2011 tapahtui osaamisessani silmiÀ avaava muutos. Osa liittyi oman kehoni kuntoon laittamiseen, osa valmennuskoulutukselliseen oivallukseen. Syntyi vahva tunne, ettÀ juuri tarkkuuden ja taidon opettamisen kautta voisi lentÀÀ fyysisen valmennuksen pelikentÀllÀ pitkÀlle.

Seuraavan viiden vuoden aikana sain kehittyĂ€ lisÀÀ: toimin yksilövalmentajana monille “tavallisille” asiakkaille sekĂ€ huippu-urheilijoille, johdin valmennustiimejĂ€ ja olin kouluttajana kahdessa vahvassa liikunta-alan konseptissa, joista toista olin mukana kehittĂ€mĂ€ssĂ€ alusta asti (2015–2019).

Vuonna 2016 pÀÀsin toteuttamaan unelmaani, kun muutama Palloliiton pÀÀttÀvÀssÀ asemassa ollut henkilö tutustui ammattitaitooni. EnsimmÀisenÀ vuorossa oli Palloliiton valmentajakoulutuksen kehityspÀÀllikkö Pekka Clewer, joka innostui ideastani ja oli kanssani suunnittelemassa etenemisen polkua.

Pekan ansiosta sain pian yhteyden myös Palloliiton silloiseen urheilutoimenjohtajaan Hannu Tihiseen. Myös hÀn nÀki ideani mahdollisuudet ja vakuuttui siitÀ. Ei kulunut kauaa, kun minut pyydettiin suunnittelemaan jalkapallovalmentajien A- ja B-tason koulutuksiin fyysisen valmennuksen osiot, jotka toteutettiin EerikkilÀn urheiluopistossa (kuvia alla).

Palloliiton asiantuntijat olivat tunnistaneet saman haasteen kuin minĂ€ – ja minut pistettiin töihin. Testasin tĂ€ysin uutta fyysisen valmennuksen koulutusmallia noin 20 valmentajan kanssa, ja palaute oli huikeaa.

Jo ensimmÀisestÀ ryhmÀstÀ lÀhtien osallistujat saivat uudenlaista nÀkökulmaa ja halusivat jatkaa oppimiaan asioita omissa seuroissaan. Vuosien varrella koulutuksissani kÀvi noin 100 jalkapallovalmentajaa (mukana myös futsalvalmentajia) ja vÀhintÀÀn seitsemÀn ryhmÀÀ. Mukana oli myös fyysiseen valmennukseen erikoistuneita valmentajia, jotka fiilistelivÀt kanssani systeemin viemistÀ kÀytÀntöön sekÀ joukkue- ettÀ seuratasolla.

Projekti kuitenkin pÀÀttyi osaltani vuonna 2019. YhtenĂ€ syynĂ€ oli haluni kehittÀÀ rauhassa systeemi, jonka voisi antaa myös seurojen kĂ€yttöön. Koin, ettĂ€ pelkkĂ€ valmentajien kouluttaminen ei enÀÀ riittĂ€nyt omien tavoitteideni nĂ€kökulmasta – halusin viedĂ€ asioita syvemmĂ€lle ja rakentaa pysyvÀÀ muutosta.

Tavoitteeni on aina ollut jĂ€ttÀÀ jĂ€lki suomalaiseen futikseen – ja vaatimattomasti sanottuna, miksei pian myös koko jalkapallomaailmaan. 😉
(You got to have big goals, you know.)

 

TiedĂ€n, ettĂ€ moni valmentaja ei ole edes pysĂ€htynyt miettimÀÀn tĂ€tĂ€ asiaa – fyysisen harjoittelun taitoasiaa.

Koutsin pöydĂ€llĂ€ on kymmeniĂ€ asioita hoidettavana – eikĂ€ aika riitĂ€ kaikkeen.

Olen kuitenkin vuosien aikana kouluttanut useita satoja liikunnan ammattilaisia ja jalkapallovalmentajia huomioimaan fyysisen harjoittelun taidon omassa toimintaympÀristössÀÀn, ja palaute on ollut huikeaa.
He ovat koulutuksen jÀlkeen tietoisia tÀstÀ oleellisesta taitoprosessista, huomaavat sen sÀÀstÀvÀn aikaa, tuovan tuloksia heti ja joko kouluttavat osaajan tai ottavat itse vastuuta sen kehittÀmisestÀ tarpeen mukaan.

EntÀ sitten fyysiset valmentajat?

TĂ€mĂ€ valmentajaryhmĂ€ joutuu usein joukkueympĂ€ristön realiteettien – rahanpuutteen, pelaajamÀÀrien, useamman joukkueen vĂ€lillĂ€ toimimisen, kiireen ja ajanpuutteen – vuoksi ohittamaan yksilön fyysisen taidon kehittĂ€misen.

PitÀisikö nÀin olla?
On helppo nĂ€hdĂ€, ettĂ€ pelaajien vĂ€lillĂ€ on valtavia eroja harjoittelutaidoissa, ja kokemukseni mukaan yksilöÀ pystyy – kaikista vastavĂ€itteistĂ€ ja tekosyistĂ€ huolimatta – kehittĂ€mÀÀn yksilöllisesti myös joukkuelajien arjessa.

Miksi nÀin ei kÀytÀnnössÀ kuitenkaan tapahdu?
Huomataanko taidollisia puutteita seurasi nykyisessÀ fysiikkavalmennusmallissa?
Onko tÀhÀn tehtÀvÀÀn ylipÀÀtÀÀn nimetty oma vastuuhenkilö?
Onko valmentajien ja fysiikkavalmentajien koulutuksessa kehittÀmisen varaa?
IkÀvÀ kyllÀ tiedÀn, ettÀ on.

TÀytyy myöntÀÀ, ettÀ en itsekÀÀn ennen vuotta 2011, toimiessani jalkapallovalmentajana ja fysiikkavalmentajana, nÀhnyt tÀtÀ asiaa nÀin selvÀsti.

Olinko poikkeus – vai onko tĂ€mĂ€ todellisuudessa enemmĂ€n sÀÀntö kuin poikkeus?
Etenkin juniorijoukkueissa, joissa osaajia ja aikaa on rajallisesti.

Puhutaanpa hetki junioripelaajien testaamisesta.

Kuten tiedĂ€mme, testitilanne on testitilanne – ja silloin opettaminen jÀÀ usein minimiin.
TÀllöin mittaamme vain ominaisuuksia ja mÀÀreitÀ.
Oletammeko kuitenkin liikaa, ettÀ juniori osaa jo liikkua tehokkaasti ja tuottaa voimaa tarkoituksenmukaisesti?
Onko nuoren urheilijan keholle annettu riittÀvÀsti taidollista oppia, jotta testaamisesta saadaan aito tulos esiin?

Liian usein kÀy nÀin: sama testi toistetaan kolmen kuukauden pÀÀstÀ uudelleen, mutta samat puutteet nÀkyvÀt yhÀ.
Polvet “tippuvat” sisÀÀnpĂ€in, ylĂ€vartalon ryhti on vÀÀrĂ€, laskeutuminen epĂ€vakaata.
NĂ€itĂ€ virheitĂ€ nĂ€kyy paljon – jopa 75 % joukkueen pelaajista.

Joskus ollaan onnekkaita, ja joku yksittĂ€inen fysiikkavalmentaja huomaa ongelman ja korjaa sen, mutta jĂ€rjestelmĂ€llistĂ€ tapaa ei ole – ja niin virheet jÀÀvĂ€t hypyn korkeutta, nopeutta ja tehokkuutta rajoittavaksi tekijĂ€ksi.


Faktaa on: tulos syntyy taidon kautta!

Opittu taito sytyttÀÀ motivaation toistaa asioita kehityksen eteen systemaattisesti ja tarpeeksi pitkÀÀn.

Ilman fyysisen harjoittelun taitoa treeniliikkeet jÀÀvÀt vaille tÀyttÀ tarkoituksenmukaista tehoa, kehitys pysÀhtyy ja loukkaantumisriski kasvaa.
Kun pelaaja oppii liikkeet oikein ja ymmĂ€rtÀÀ oman tekemisensĂ€, jokainen harjoitus vie aidosti eteenpĂ€in – sekĂ€ yksilöÀ ettĂ€ joukkuetta.

TÀmÀ kriittinen, mutta lÀhes aina laiminlyöty osa ratkaisee, kuka kehittyy ja kuka jÀÀ paikalleen.


Miten on?  – millĂ€ mallilla teidĂ€n seurassa tai joukkueessa on fyysisen harjoittelun taidon mahtavan kehityspotentiaalin hyödyntĂ€minen?  

Kuulet lisÀÀ kun Ilmoittaudut tulevaan maksuttomaan koulutukseen, kuuntelet tallenteen tai otat suoraan minuun yhteyttĂ€ – autan mielellĂ€ni kehittĂ€mÀÀn fyysisen valmennuksen laatua seuraavalle tasolle.

LisÀÀ osaamistasi nyt!